úterý 11. června 2013

Je mezi přítomnými... ornitolog?

Manželství je souznění dvou duší. Ovšem pouze v romantické literatuře. V reálu je manželství permanentní souboj protikladů. Bez jasného vítěze.


S Medvědem máme zcela rozdílný pohled na ptactvo. Každý rok touhle dobou vedeme zákopovou válku o hnízda. Já zastávám názor, že si ptáci mohou postavit hnízdo, kde se jim zlíbí, tedy i v našem průjezdu. Medvěd si to rozhodně nemyslí. Vrabci prý všude trousí seno a vlaštovky (cituji) všechno poserou.

Netvrdím, že nemá pravdu. Vrabčáci jsou bordeláři, jejich hnízdo vypadá trochu extravagantně a seno z něj vážně padá. Má pravdu i s vlaštovkami. Ale přece se nezblázním z pár stébel suché trávy nebo ptačího bobku na zemi. Jsou mnohem horší věci. Například když NĚKDO štaflemi shodí kýbl s vápnem, který původně stál nahoře na schodech. Moc prima záležitost.

Medvěd tedy pokaždé na jaře zbystří a začne hlídat průjezd. Já se snažím odvést jeho pozornost jinam a vymýšlím spoustu neodkladných činností, pokud možno na druhém konci dvora nebo nejlépe až vzadu na zahradě. Letos se mi ho ve vzájemné spolupráci s přičinlivou Kačenkou podařilo moc pěkně zaměstnat stavbou plotu.

Vlaštovky chytře využily Medvědovy snížené ostražitosti a stihly si v průjezdu postavit hnízdo. Tím měly vyhráno. Medvěd je sice jejich zavilý nepřítel, ale hotové hnízdo už nikdy neshodí.

Pak ovšem nastala ptačí záhada. Alespoň pro mne to záhada byla. Vlaštovky najednou zmizely a do hotového hnizda se nastěhovali vetřelci. Nejsem ornitolog, bezpečně rozeznám vlaštovku od vrabčáka a kosa od čápa. Tím moje znalosti ptactva končí. Noví nájemníci byli malí hnědí ptáčci s oranžovými spodky křidélek.

Zanedlouho z hnízda vykukovaly čtyři hladové krky. Jenže jak už to tak bývá, za každou špatnost většinou přijde trest. Vlaštovčí hnízdo bylo zřejmě projektováno pro jinou váhovou kategorii a tak jednoho krásného dne spadlo. Ráno jsem nevěřila vlastním očím. Po průjezdu si capkaly dvě nefouknuté buchtičky a nad nimi poletovala rozčilená paní matka.

Problém byl v tom, že v hnízdě původně byla čtyři mláďata. Kočku nemáme, kuna se zatím nevrátila od paní Chytré a Kačenka byla v noci zavřená na zahradě. Nezbylo mi nic jiného, než se pustit do pátrání. Medvěd nechápal, proč hned poránu lezu na dvoře po čtyřech, máchám se v mokré trávě a nakukuju pod větší lupeny.

Nakonec jsem turisty objevila, jak se krčí pod okapem. Dost se mi ulevilo. Potom už jsem si jen udělala kafe a hodinu vysedávala na houpačce a pozorovala, jak si máma cvrlikáním svolává drobotinu. Když se jí to povedlo, nasměrovala buchtičky k hranici dříví a zahnala je mezi spodní polena. Pravděpodobně tam někde všichni zůstali, protože matku živitelku jsem pak vídala, jak přilétávala krmit.

Nespokojená a uražená byla jenom Kačenka, protože musela zpátky na zahradu. Mohla si za to sama, jelikož projevila naprosté nepochopení k potřebám sotva opeřených ptáčků. Ti rozhodně nestáli o to, aby do nich zvědavě ňuchala čumákem.




Obrázek zcela odpovídá tomu, že jsem jednou rukou fotila svým pekelným mobilem a druhou odháněla všetečnou Káču.

35 komentářů:

  1. Jestli to ony nejsou kukačky :)

    OdpovědětVymazat
  2. taky mě napadli kukačky, ale o ty by vlastní maminka asi tak nepečovala :)

    OdpovědětVymazat
  3. [1]: Pokud vím, tak kukačka klade do cizího hnízda jen jedno vajíčko, protože by se droboučcí "rodičové" o víc postarat nezvládli.

    OdpovědětVymazat
  4. Chtělo by to fotku rodičů. Sice se v ptácích moc nevyznám, ale některé přecejen poznám.

    OdpovědětVymazat
  5. To by mohl být rehek domácí, maminka, ale mladý vypadají jako kukaččí. Kukačka je bestie. Nasadí svoje vajíčka do cizího hnízda a mladý potom zlikvidují vajíčka původní a jelikož to jsou nenažranci, tak vlaštovčí hnízdo nemohlo vydržet. Ale i to je příroda.

    OdpovědětVymazat
  6. [6]:Taky mne napadl rehek, ale tihle jsou o dost větší. Ale zase kukačka vyhazuje všechny ptáčata hned jak se vylíhnou z hnízda a to bys je tam nacházela. Pokud z toho vyvázli se zdravou kůží čtyři tak to asi jsou původní obyvatelé, ovšem pokud se nejedná o nějakou bytovou krizi a kukačka místo jednoho vejce do čtyř hnízd nesnesla čtyři vejce do jednoho. Navíc rehek je droubounký ptáček shodný velikostně s vlaštovkou a tak by hnízdo jeho váhu udrželo. Asi by to fakt chtělo kvalitnější fotku....

    OdpovědětVymazat
  7. Zkus zakukat, když ti odpoví, jsme doma.

    OdpovědětVymazat
  8. Pěkné počteníčko . V práci mám dva atlasy ptáků, hned zítra provedu důkladnou prověrku opeřenců, je pravda, že ptačích druhů je opravdu hodně a já poznám leda tak holuba od bažanta .  No a to s vápnem mi připomnělo, jak mému "šikulkovi" jednou spadla nezavřená lahvička s tuší z dvoumetrové výšky na koberec. Měl štěstí, že přežil

    OdpovědětVymazat
  9. [1]:+[2]: Musím asi zalistovat nějakým ptačím atlasem, protože nevím, jak kukačka vypadá Ale tak nějak si myslím, že kukačka je asi větší.[4]: Vážně je kukačka mrňavá? Každopádně prcci byli v hnízdě čtyři.[5]:Tak to nemůžu sloužit, horkotěžko vyfotím nepohyblivý cíl [6]: Je fakt, že to byli docela cvalíci. Možná proto to hnízdo žuchlo na zem.[7]: V tom hnízdě se vlaštovky vůbec nestihly usadit, natož snést vejce. Sotva ho dostavěly, přihrnuli se ti noví nájemníci. Před chvílí jsem si všimla, že vlaštovky to nevzdaly a v rohu u vrat vyrostlo nové hnízdo, ve kterém už sedí panimáma Medvěd bude potěšen Vendy, kvalitnější fotka nebyla v mých chabých silách. Celkem mě překvapilo, že jde alespoň poznat, že na obrázku je pták.[8]: Kukání si musím procvičit, moc mi nejde.[9]: No to musel být dobrý binec

    OdpovědětVymazat
  10. Tak jsem koukala jak vypadají mláĎata rehků a oni fakt vypadají skoro jak ti špunti na fotce, takže se připojuji do fronty a čekám na rozuzlení příběhu

    OdpovědětVymazat
  11. zdravím,[6]: kruté, jen co je pravda.

    OdpovědětVymazat
  12. Ty to s Medvědem umíš, takticky ho odlákáš nebo mu svůj nápad tak naservíruješ, že si myslí, že je jeho vlastní. Ani bych se nedivil, kdyby příští zavěšoval ptačí budky.

    OdpovědětVymazat
  13. Sakra píšeme obě o ptácích, to je náhoda nebo osud?   
    Ornitolog ale nejsem, takže neporadím, Moravanda vyrostlá v Praze zná akorát ptáky z akvaristiky!

    OdpovědětVymazat
  14. [14]: Bude-li poté Mengano servírovat španělské ptáčky se šesti, tak určitě ano.

    OdpovědětVymazat
  15. Nevím, co by to mohlo být za ptáčky, ale jsem zvědavá, zda  na zemi přežijí. Všude se potulují šelmy - kočky. Kdyby bylo někde poblíž opuštěné hnízdo, tak bych je tam strčila a ona by je už  máma našla.
    Ani nevím, za se ze země naučí létat.

    OdpovědětVymazat
  16. za to, že to je rehek, bych skoro dala krk U nás proběhla taky výměna nájemníků. Už loni si vlaštovky postavily hnízdo na světle, které se rozsvěcí na fotobuňku, takže byly neustále rušeny a hnído opustily, ani do něj nenakladly. Letos ho obydleli právě rehkové a my máme problém. Manžel je tak přecitlivělý, že skoro nevylézáme a chodíme terasou. Dušuje se, že jakmile mladý vyvedou, hnízdo odstraní. V maštali máme asi 4 a opravdu je všechno pos...ý. Ale to mi nevadí. Vlačtovky přece nosí do domu štěstí.

    OdpovědětVymazat
  17. [7]: Jsem  zvědavá, ono až mrňousové trošku povyrostou tak uvidíme. To se potom pozná.. Já to tipovala podle zobáčku.

    OdpovědětVymazat
  18. v ptácích se vyznám asi jako Ty, ale jak jsem četla, že noví nájemníci byli malí hnědí... myslela jsem, že píšeš na téma týdne
    Ale tohle je příjemnější povídání

    OdpovědětVymazat
  19. Mně docela připomínají moje červenky :) Vychovaly jsme jich s mamkou šest, ale posraly úplně všechno! Ale zase mám krásný fotky a videa z metru.

    OdpovědětVymazat
  20. Neporadim, poznam len slepice, ktore nenavidim a nejem.[17]: Nenaucia! Ja som sa tiez nanaucil a som poriadny ftak!

    OdpovědětVymazat
  21. Moje znalosti ptactva jsou tak chaboučké, že když  jsem kdysi našla poraněného drozda, vzala jsem ho a zavolala Makoně ze záchranné stanice. Pro ptáka si skutečně někdo přijel, ale pravil mi, že se jedná o starou kosici. Tak, že já fakt nejsem ornitolog.. toť odpověď na tvůj nadpisový dotaz...     

    OdpovědětVymazat
  22. [11]: Do probíhajícího kvízu ještě doplním malou informaci - mláďata měla kromě šedého chmýří i pěkná opeříčkovaná hnědá křidélka.[13]: To bude osudová náhoda [14]: Vhodnou taktikou ho dovedu k poznání, jak báječně to zase všechno vymyslel. Leckdy až sám sebe překvapí [16]: To by musel zavěsit ptačí budku - holubník [17]: Doufám, že se o ně máma postarala. Třeba si z toho vezmou poučení a příště nepolezou do cízího hnízda.[18]: Já taky nějaký kakanec na zdi neřeším. Jsme přece na vsi A hlásím další objev - pod venkovní pavlačí si udělali hnízdo vrabčáci. Medvěda letos definitivně šmejkne. Nedávno tu zeď čertvě obílil. [20]: Myslíš, že malí hnědí zabydlují už i hnízda? [21]: Červenky to nebudou, rodiče tak fakt nevypadali.[22]: Kingu, ty jsi pták nelétavý.

    OdpovědětVymazat
  23. Ptáčky bohužel nepoznám, ale jsou krásní :)

    OdpovědětVymazat
  24. upřimně doufám, že se ti podaří o ně postarat :))

    OdpovědětVymazat
  25. Ornitolog na mengano, ornitolog na mengano! (Prepinam)Konecne som nasiel riesenie, teda nie ja, ale archeologovia na hlinenej tabulke, vykopanej svajciarskymi futbalistami v Zeneve proti Cypru. (Ubohe 1:0 v poslednej minute.) Vidhttp://tontafel.blog.czTo nie je reklama, to je veda!

    OdpovědětVymazat
  26. [23]: Každopádně jsi měla snahu a to se přece cení. [25]: Krásně rozmazaní [27]: No jistěže to je věda

    OdpovědětVymazat
  27. Óóo, já bych se za ně taky "prala", nedám ty ochmířence dopustit, i když nepořádek dělají, to je pravda. Ale jejich společnost je báječná. Já jen doufám, že to ti čtyři malincí nezbedové zvládnou a neuloví vám je nějaká zahradní šelma. :)

    OdpovědětVymazat
  28. Taky mě napadla kukačka, ale ta klade jedno vajco (jedno mládě stačí,aby zlikvidovalo ten zbytek). Tohle asi bude něco jiného, snad ten rehek?
    Je to drobotina.
    A fandím ti, že chceš zachovat hnízda.
    I přes ten binec, co nadělají...

    OdpovědětVymazat
  29. [29]: Pravda je, že když se v průjezdu usadí ptáci, nezavadíme nikde o mouchu. Takže lepší nepořádek, než otravný hmyz [30]: Vyzvídala jsem u horního souseda a ten si taky myslí, že to byl rehek. Prý se mu taky uhnízdili v baráku. Popis odpovídal těm našim vetřelcům. Půjdu si je okouknout

    OdpovědětVymazat
  30. To bylo krásný! Jsem moc ráda, že se ti dva ztracení drobci našli a zvědavá, jak to s nimi nakonec dopadne.

    OdpovědětVymazat
  31. [32]: Řekla bych, že je rodiče přestěhovali někam dozadu na zahradu. Pořád se ometají kolem kolny, kde sídlí Kačenka.

    OdpovědětVymazat
  32. Tak kukačka to nebyla určitě, to by se o ni staraly ty vlaštovky a zlikvidovala by jejich mladé.
    Možná prostě vlaštovky samy poznaly, že se stala chybka a že hnízdo by neprošlo kolaudací a opustily ho samy, noví nájemníci zkrátka neodhadli dobře nosnost nemovitosti a pořídili si o jedno vajíčko navíc.
    Ještěže se hnízdo utrhlo až když byli prcci životaschopní.

    OdpovědětVymazat
  33. [34]: Opravdu je možné, že vlaštovky samy odhadly, že se stala chybka a včas zdrhly. Postavily si hnízdo o kousek dál a už vesele sedí na vejcích

    OdpovědětVymazat

Jak být za blbku

Léto se mi obzvlášť vydařilo. Opět se potvrdila teorie mojí máti, že jsem naprosto nemožná. K tomuto pozoruhodnému závěru došla máti na zákl...