úterý 28. května 2013

Změním svůj život

Přiznám se raději hned a bez mučení. I když je mi jasné, že se zcela společensky znemožním. Sama nevím, jak je to možné. Jak se mi něco takového mohlo stát. Ale je čas podívat se kruté pravdě do očí.


Nikdy jsem nejedla chřest. Pochopím, když teď zcela šokováni přestanete číst a svou pozornost obrátíte jinam. Nemohu vám totiž nabídnout 100+1 recept na chřest pokaždé jinak. Nemohu předložit ani zasvěcené pojednání o nejlepším způsobu pěstování této trochu podivně vypadající zeleniny. Nemohu vás omráčit svými nekonečnými znalostmi.

Dělám zřejmě velkou chybu. Asparagus je prý zdravý, dietní a zvládne ho připravit i trochu chytřejší šimpanz. To vypadá velmi povzbudivě. Dokonce, a to stojí za úvahu, působí prý jako afrodiziakum. Doktor Uzel se svým ArginMaxem je totálně vedle. Stačí pravidelně chroupat chřest a úspěch je zaručen. To věděli už staří Římané a Řekové. Nevěděla jsem to snad jenom já.

Ale s mojí zaostalostí je teď konec. Ponořím se do studia a do roka a do dne ze mne bude odborník přes špargl. Na slunném místě si založím vlastní chřestový záhon. Budu pilně zalévat a hnojit chlévskou mrvou. K tomu účelu navážu blízké přátelství s panem Kudláčkem, protože jsem si všimla, že má za barákem moc pěkné hnojiště. Nejsem sice tak zdatná jako Mičurin, ale úspěch se jistě dostaví. Můj chřest vstoupí do dějin naší vesnice a sousedky puknou závistí.

Zbývá jen maličkost. Přesvědčit Medvěda, že guláš se šesti nebo svíčková s brusinkami jsou prudce jedovaté.

35 komentářů:

  1. Náhodou....požádej ještě o konzultaci Přemka Dřevěnou Podlahu a hurá do Guinnesovi knihy rekordů!....ale chřest je náhodou dobrý, jako malá holka jsem ho měla ráda, babička ho uměla jako kuchařka která zažila za první republiky jeho největší slávu skvěle upravovat. Asi řeknu dneska manželovi jestli půjde nakupovat aby mi ho vzal pokud bude a schroupnu si k večeři....vidíš a dokonce jsi dokázala i jinou věc, napsat na absolutně dementní TT článek který má hlavu a patu a humor.....takže ti tleskám

    OdpovědětVymazat
  2. Nepanimaju slovansky vyraz "gulas se sesti", sto eto?Bud vsak opatrana: Pach na toalete po poziti spragle (chrest) je nieco ako "chrst" (strieknutie, Spritz) do nosa citliveho! (Inac spargle len vrelo odporucam, vid aj - sorry za reklamu - na http://tontafel.blog.cz) je to fantasticka obmena medzi knedlikmi a spol.

    OdpovědětVymazat
  3. [1]: Však já hodlám jít do sebe a asparágus zkusím ochutnat [2]: Guláš se šesti je guláš se šesti knedlíky To je pro Medvěda základní startovací dávka. Pak si ještě přidá
    Proto mám obavu, že bych ho chřestem moc nemráčila.

    OdpovědětVymazat
  4. Bez obav, taky jsem v životě chřest nejedla. Ale jak na to koukám, asi bych měla honem honem začít. Co se divím, že hubnu pomalu, když nejím chřest, no?

    OdpovědětVymazat
  5. Tak jsem nalistoval pojem CHŘEST v "Domácím vševědovi" - jsou o něm přes čtyři stránky informaci včetně obrázků (např. nůž na řezání pazouchů chřestových, či Hepnerův příbor na vybírání ch. z mísy). A chřestu kromě ponrav chrousta (sic!) škodí mocha chřestová (trypeta poeciloptera) a brouk chřestovníček (Crioceris asparagi).

    OdpovědětVymazat
  6. Nejdu taky s dobou a nemohu psát TT na téma chřest, nebo ho nesmím jíst a stejně jsem ho nikdy nejedla. V dětstsví se u nás zelenina moc nepapala, můj tatínek taky miloval guláš se šesti a jiné omáčkové pokrmy a my děti zase buchtičky se šodó nebo škubánky. Pěkný den !

    OdpovědětVymazat
  7. [3]: k [1]: Tož poslal jsem ti mailem něco receptů.

    OdpovědětVymazat
  8. No, já jsem se s ním potkala jednou. V létě. V Českém Švýcarsku ... a nějak jsme si nesedli :(

    OdpovědětVymazat
  9. Každý Němec by po přečtení článku zaplesal radostí. Musím se přiznat, že i po takové době strávené v Německu, jsem chřest vlastně taky neochutnala. Zelené věci ve mně nevzbuzují důvěru. Jsem přesvědčena o tom, že brokolice je smrtelně jedovatá.

    OdpovědětVymazat
  10. Hm, chřest, tak jednou jsem to v hubě měla a řízkem to nevonělo, ještě jako přílohu k něčemu bych to snědla, ale povařené a omaštěné máslem, tak to mi teda nic neřeklo a jsem pro ten guláš .

    OdpovědětVymazat
  11. Spargla ... nuz ako uvarena zelenina. Mam ju rada, ale je draha, tak aj uvareny kalerab postaci.necitim velky rozdiel.   Z toho sa jeden slovansky chlap nenaje. Musela som tuho rozmyslat, ten vas "chrest" mi velmi evekuje slovensky nazov " chren" Ten je tiez dobry,ten si daju aj chlapi, ale v takom mnozstve ho nedoporucujem. Tak ci tak, niet nad dobry gulas, hlavny muzmi vareny.Zeny varit gulas nevedia. Raz ma jeden priatel pozval na gulas " To Ti bol hovado jelen, velky jak svina.." tak charakterizoval to nestatne zviera, co z neho ten gulas varili. Gulas bol vyborny, ibaze ja doteraz neviem z akeho zvierata bol.

    OdpovědětVymazat
  12. Myslíš TEN chřest, co chutná jako hnusná ředkvička? No tak hodně štěstí!

    OdpovědětVymazat
  13. Nu Mengano jsou i tací Medvědi, kteří jsou vegetariáni, či jedí jen pampelišky a kopřivy, kdo ví...Dokonce o tom píší na blozích, fakt!
    Chřest jsem měla jednou dávno předávno a vím, že to byla dost drahá záležitost a chutnala "nijak", tak proč si to kupovat, že?

    OdpovědětVymazat
  14. Chřest jsem nikdy nejedla, ale jednou mi ho naúčtovali v Globusu místo cibule, takže vím, že je pěkně drahý.
    Hezky pěstuj, můžeš ho prodávat a možná i něco vyděláš.

    OdpovědětVymazat
  15. Život neměň, mohlo by to být horší. Leda bys změnila druh podnikání, to potom jo, až najdeš ty správný odběratele, bude to hotový zlatý důl, když do toho půjdeš s panem Kudláčkem...   

    OdpovědětVymazat
  16. Chřest už jsem jedla, ale aby u mne zanechal větší stopu, to asi ne.

    OdpovědětVymazat
  17. Člověk se musí pořád učit! Vidíš, jedno téma týdne a bude z tebe velkopěstitelka chřestu, zvaná chřestová královna (někteří zlomyslní by mohli šířit název chřestivá královna ). Pěkně jsi to vymyslela, naplánovala a rozebrala, jako správný podnikatel. Místo máš, čas taky, i konexe na správné bio hnojivo. Tak hurá na to!
    A Medvědovi předlož chřest jako předkrm. Podmíněno tím, že když ho sní, dostane i guláš se šesti knedlíky...

    OdpovědětVymazat
  18. Volil bych postupnou metodu. Jako mezifázi bych připravil chřest se šesti a s brusinkama

    OdpovědětVymazat
  19. Moc bych to s tou zeleninou nepřeháněla, nechceme přeci chřestit kostičkami . Na mě křest chřestem teprve čeká

    OdpovědětVymazat
  20. ad) takmer vsetkym komentarom!Chrest treba vediet urobit. "Cele" Nemecko caka netrpezlivo na vybuch sezony nedockavo v startovacich blokoch (mozno aj blogoch) a nastup je o drzku, hlavne teraz, ked kvoli pocasiu spargla meskala.Okrem toho je velmi zdravy. Dokonca aj s gulasom...

    OdpovědětVymazat
  21. [4]: Po týdnu na chřestu budeš jako proutek Jednak se moc nenajíš a druhak tě to tak finančně zruinuje, že ti nezbude ani na chleba.[5]: Domácí vševěd je zkrátka k nezaplacení. Také bych ráda listovala [6]: Škubánky pěkně opečené do křupava na domácím sádle. Ňam, to bylo tak dobré a dnešní poradci přes zdravou výživu by se z toho zcela určitě zbláznili [10]: Možná děláme chybu a Standa nás chtěl tématem týdne nenápadně upozornit na obzvlášť lahodnou zeleninu.

    OdpovědětVymazat
  22. [8]: Pořád čekám, kdy se tu ozve někdo a provolá "pro chřest položím svůj bídný život". A ono pořád nic [9]: Náhodou, brokolice, růžičková kapusta, fazolky, špenát... všechno sice dost zelené, ale taky dost dobré [11]: Byl z jelena? No to je ten chudák, co musel na zádech tahat Smolíčka [12]: Jo TEN Neboj, k ničemu zásadnímu se nechystám. Vše pouze nadsázka.[13]: Zatím jsem na žádného pampelišekmilovného Medvěda nenarazila. Ani v životě, ani na blogu. Zkusím trochu zapátrat. Můj Medvěd bez masa odmítá fungovat [14]: Raději zůstanu u svých kytek

    OdpovědětVymazat
  23. [15]: Mohla bych vlastnoruční výpěstky nabízet na finančním úřadě jako úplatky [16]: To by mě fakt zajímalo, proč to nikomu nechutná a přitom je to tak žádané. [17]: Pokud takhle přistoupím i k předminulému TT, tak na zbývajícím místě vysadím trochu trávy. Zhulený Medvěd si bez protestů dá i ten chřest [18]: Poskytneš mi azyl, až mě Medvěd za chřest se šesti vyrazí z baráku? [19]: Správně, všeho moc škodí. Nejsme kozy, abychom se cpali zeleným [20]: Já to říkám pořád, že Němci jsou tak trochu divní. Ale každému co jeho jest

    OdpovědětVymazat
  24. tak to není jen můj pocit, že je ted chřest naprosto všude

    OdpovědětVymazat
  25. Držím palce. Pánům v naší domácnosti už jsme vštípily, jak jíst červenou řepu, cuketu, lilek, brokolici a další zeleninu, aniž by u toho předváděli trpitelský výraz, ale s chřestem se to nepovedlo.

    OdpovědětVymazat
  26. Já se teda přiznám, že mám stejné neznalosti.

    OdpovědětVymazat
  27. Medvěde neboj, tohle "okurkové" šílenství trvá ročně maximálně padesát dní

    OdpovědětVymazat
  28. [18]: Nebo chřestové "zelí" k vepřovému.

    OdpovědětVymazat
  29. Přiznám se bez mučení, šokovalo mě to! Chřest jsem nikdy nejedla, ani po něm netoužím, ale že i ty!    No nic, holt se s tím budu muset naučit žít...   

    OdpovědětVymazat
  30. Tuto plodinu zvláštního tvaru jsem jedla jednou, byl v nějaké omáčce... proběhala jsem celou noc :) jestli za to mohl on, nebo něco jiného, to nevím. Ale tím pádem to zůstalo u té jediné ochutnávky, ač už byl vinen, či ne :)

    OdpovědětVymazat
  31. Nejsa znalcem takýchto pochutin, mohu pouze doporučit: pozor na Medvěda, mohl by se tvářit při pohledu na chřest jako Chřestýš.

    OdpovědětVymazat
  32. Tja! Tak tu to teda mas, cierne na bezovom: Za chrest polozim zivot - ked ho nebudem musier supat! (Zeleny treba sice menej, ale aj tak to plati aj na zeleny...) A s dobrou sunkou!PS A hned na to ako zakusok (dessert) "gulas se sesti", dnes varim oboje! (Potrebujem silu, dnes aj rodim! )

    OdpovědětVymazat
  33. [24]: Ano, chřestí se velice pilně [25]: U nás se mi zatím nezadařilo s lilkem. Medvěd prohlásil, že je "divnej" a tím debata skončila.[26]: Tak šup, šup, pilně studovat [27]: Nebýt SR a jeho iniciativy, tak mi tohle šílenství zůstalo utajeno. Vůbec nechápu, jak jsem mohla být tak nevědomá [29]: Ano, je to zcela šokézní Asi začnu pořádat pondělní osvětové chřestové přednášky v místním kulturáku, abych trochu pozvedla zaostalý venkov [30]: Třeba mu, chudáčkovi, křivdíš [31]: Ke chřestýšímu Medvědímu pohledu stačí jenom podezření, že se v nějakém pokrmu vyskytuje rajče [32]: Máš zlatou medaili, jsi první
    Tak hodně štěstí v dnešní činnosti.

    OdpovědětVymazat
  34. Nevím nevím jak s přesvědčováním Medvěda uspěješ. Guláš a svíčková jsou sice "smrtelně jedovaté", ale některé jedy prý působí docela příjemně. A když je to působění ještě umocněno půllitrem chmelového moku...

    OdpovědětVymazat
  35. [34]: Neuspěju, to je jasné. Opravdu jsem zkusila se ho zeptat, jestli by si nedal chřest. Informoval mě, že není králík a že mám přestat blbnout

    OdpovědětVymazat

Jak být za blbku

Léto se mi obzvlášť vydařilo. Opět se potvrdila teorie mojí máti, že jsem naprosto nemožná. K tomuto pozoruhodnému závěru došla máti na zákl...