čtvrtek 27. prosince 2012

Svátky mě moc neberou

Na rozdíl od většiny lidí nemám jakékoliv svátky příliš v oblibě. Vánoce nejsou výjimka.


Nepatřím mezi superhospodyňky, které lstivě odhalí každou bakterii v bytě a nemilosrdně ji zlikvidují. Předvánoční hygienicko-desinfekční šílenství mě proto nechává v naprostém klidu. Ne tak moji Máti, která při návštěvě u nás dokáže během několika málo vteřin lokalizovat veškeré nedostatky a se šarmem sobě vlastním mi je okamžitě omlátit o čenich.

Zkušeným okem jsem pár dnů před Vánocemi odhadla, že přes okna je letos ještě docela dobře vidět, takže v současném deštivém počasí by je myl opravdu jen magor. Medvěd se mnou o takhle nudných tématech zásadně nekonverzuje, proto po krátké poradě s Teroristou bylo rozhoduto, že vyperu jen záclony. Kdyby Máti jen tušila, jakého prohřešku proti zavedeným uklízecím postupům jsem se dopustila, zcela jistě by mě nekompromisně vyškrtla ze závěti.

Do pračky putoval i psí pelíšek, což jeho majitel nesl velmi nelibě. Neobměkčila ho ani aviváž s vůní levandule, trucoval v botníku dvě hodiny.

Medvěd vyprané záclony vůbec nezaregistroval, pochybuju, že by si všiml, kdybych do oken vkusně naaranžovala pytle od brambor. Jen ho lehce znepokojilo, že z jeho počítačového koutku zmizela týdenní skládka prázdných kelímků od jogurtů. Za léta manželství jsem vypozorovala, že má ke kelímkům zvláštní vztah. Nerad se s nimi loučí. Rád se jimi obklopuje. Pokud už je donucen k debordelizační akci, s oblibou je ukládá do myčky, kterou v případě normálního nádobí ostentativně přehlíží.

Vánoční cukroví nepeču od doby, kdy Ajťák a Jezinka s protesty opustili rodné hnízdo a postavili se na vlastní nohy. Pečení cukroví si okupuje Máti, která peče ráda, dobře a v množství větším než malé. Dvacet druhů je podle jejího názoru naprosto základní minimum, třicet druhů zaručuje bezproblémový průběh vánočních svátků. Každý rok jsme tedy všichni obdarováni mnoha krabicemi cukrovíčka, kterým se ládujeme ještě hluboko v lednu. Protože Máti je na tomto poli nepřekonatelný mistr, považuju za zcela zbytečné se vměšovat .

Na Štědrý den se pravidelně scházíme u nás doma. Pouze Medvědí domácnost disponuje takovými prostory, že není nutné jíst na etapy a všichni se vejdeme do jedné místnosti k jednomu stolu. Pravidelně nás bývá deset, k tomu je nutné připočíst dva psy. Výtržník Terorista dostává posilu v podobě Hysterky patřící Ajťákovi se Snaškou. Letos je duo obohaceno o miminko Kačenku, která za necelý měsíc, co ji máme přibrala dvě kila a obsadila tak nejvyšší váhovou kategorii ve smečce.

Jednotlivě jsme celkem bezproblémové osoby, ve větší skupince se z naší rodiny stává poněkud třaskavá směs. V plné sestavě mívá tato směs razanci středně velké atomové bomby. Odpovídá tomu i průběh Štědrého dne.

Cibulka od brzkého odpoledne pilně otravuje, kdy už bude večeře, aby už končně mohl dorazit Ježíšek. Moudře rozprávějící mužská část osazenstva překáží v kuchyni, trousí chytré rady a odmítá se odebrat k televizi. Jezinka se Snaškou vyrábějí každá svůj bramborový salát a jsou plně zaměstnány průmyslovou špionáží. Máti v jídelně sbírá případné poslední bakterie a já se snažím nechcípnout při smažení přibližně padesáti řízků.

Končeně je hromada rybích a vepřových řízků hotová, salát už je na stole a já odnáším do jídelny mísu s opravdu vydařenou knedlíčkovou polévkou. V té chvíli Terorista s Hysterkou usoudí, že už bylo dost spaní na gauči a bylo by fajn trochu se proběhnout. Kačenku nemusí pobízet, vybíhá ochotně za nimi.

Samozřejmě mi všichni tři vletí přímo pod nohy. Mísa s polévkou opíše ladný oblouk, knedlíčky jsou rozmístěny ne zcela pravidelně po celé jídelně a já se ještě před dopadem na zem stačím pomodlit, abych ty čokly nezalehla.

Psi přežili bez nejmenší úhony, já mám jen trochu naražený zadek. Rodinka artistické vystoupení přijala s uspokojením. Váleli se smíchy.

Nu což, vyberu si z ofiny prima domácí nudle, knedlíčky uklidí psíci a polévku prostě letos přeskočíme. O to dřív může přijít Ježíšek.

Ještě se někdo diví, že mě Vánoce a ostatní svátky nijak extra neberou?

31 komentářů:

  1. to s tou polévkou se povedlo...

    OdpovědětVymazat
  2. Nedivila jsem se na začátku při čtení titulku, nedivím se ani po přečtení článku, byť by mohlo být i hůř.

    OdpovědětVymazat
  3. Mám na to stejný názor. Kdo měl někdy doma nějaké zvíře ví, že vánoční úklid v předstihu čtrnácti dnů je naprostá pitomost, fůra ztraceného času a marná snaha. Takže ho provádím dopoledne na Štědrý den, což se ovšem specializuji jen na luxování, vytření a utření prachu. Protože proč uklízet šuplíky v lince, když tam stejně nikdo nekouká....kuchyń zásadně uklízím po vánocích, protože proč jí drhnout když se bude péct, smažit a vařit? Naopak, po vánocích vydrží déle uklizená jelikož se intenzita vaření poddtatně sníží. Takže jediné co provádím v předstihu je že umyji okna, sice dobrá, směrem k chodníku by se dalo praktikovat, že čím míň se umyjí, tím míň lidí mi přes ta neprůhledná okna bude čumět do kuchyně a obýváku. Letos díky kompletní nachrchlanosti a nasranosti celé rodiny to proběhlo velmi rychle, aby se všichni mohli zase vrátit do svých vyhřátých postýlek a v klidu si marodit. Takže pro mne letošní vánoce vcelku zabodovaly v tom jak strašně rychle a s minimální praci pro mne utekly

    OdpovědětVymazat
  4. Páni ... Tak vtipný text jsem už dlouho nečetla

    OdpovědětVymazat
  5. Moc pěkně napsané, usmívám se a dokonce není na mém úsměvu nic škodolibého, byť přemet s polévkou a dvěma vruty si o to přímo koledoval . O co jednodušší jsem to měl já, který obhospodařil jen sám sebe, neb společnost mi tvoří jen můj dvoumetrový mangový stromek a ten od okamžiku, kdy jsem si pořídil vánoční jedličku a pečlivě ji nazdobil, stejně trucuje v ložnici .

    OdpovědětVymazat
  6. skvěle napsaný :) strašně mě to pobavilo a s kelímkama sem na tom stejně :/

    OdpovědětVymazat
  7. Zpestřené vánoce zakončené piruetkou s mísou polévky nad hlavou,bezva. Baví se celá rodina.Ať žijí Vánoce,

    OdpovědětVymazat
  8. My naštěstí držíme Vánoce jen v úzkém kruhu rodinném. Velkou rodinnou sešlost si dopřáváme až na Štěpána.Té polívky bylo asi škoda, ale zas tě nemusí mrzet zanedbaný úklid.

    OdpovědětVymazat
  9. Hospodáři štědroffku
    pejskům po knedlíčku
    Mědvědovi jogurtu
    tělo na rozcvičku!

    OdpovědětVymazat
  10. Vánoce jsou takové, jaké si je uděláme. Já třeba vůbec nechápu, proč by se u příležitosti vánoc mělo uklízet. Uklidit si v sobě - to je mnohem důležitější!Závidím ti maminku! 30 druhů cukroví!!! )žasné!!! To by tygři jistě ocenili!!! Polívky mi je líto. Jednou mi takhle Markéta vezla do Prahy polívku od tchyně až z Bruntálu. Měla jí plnou obrovskou sklenici, která vydržela 300 kilometrovou cestu, ale když jsme vcházeli domů, bouchla s ní Markéta o dveře.
    S Medvědem mám asi docela dost společného. Záclon bych si rozhodně nevšiml, kdybychom vůbec nějaké měli.

    OdpovědětVymazat
  11. To, co tvůj muž praktikuje s kelímky, praktikuje moje sestra s hrníčky, talíři a jiným nádobím, takže když je ho v kuchyni nedostatek, víme, kam jít...
    Jinak moje maminka je rozhodně pro velký vánoční úklid, takže hned po příjezdu domů jsem dostala mísu s těstem, abych dodělala  poslední druh cukroví a druhý den jsem byla pověřena leštěním nábytku, aby zatím mamka drhla okna (ano, v tom mrazu), zatímco moje sestra se chytře uklidila na brigádu.
    Slavit vánoce v obklopení celé rodiny je podle mích zkušeností docela sranda

    OdpovědětVymazat
  12. [2]:
    Máš pravdu, mohlo být i hůř. Polévka mohla být víc horká, neumusela jsem si narazit zadek, ale třeba rovnou zlomit nohu a navíc jsem mohla zabít jednoho až tři psy [3]:
    Že jo. Kdo by si huntoval zdraví šíleným úklidem, který stejně po svátcích není vidět [4]:
    Těší mě, že ses pobavila [5]:
    Věříš, že bych s tebou klidně měnila? Když si představím takový tichý, klidný Štědrý večer, tak dost závidím [6]:
    Tak to bue nějaký kelímkový mor

    OdpovědětVymazat
  13. [7]:
    No,jeden člen rodiny se bavil výrazně méně než ti ostatní [8]:
    Polévku vem čert, alespoň jsme se nepřejedli [9]:
    Máti taky uklízení miluje. Já jsem tyhle její geny nepřebrala. Úklid beru jako nutné zlo
    Tradici z toho radši dělat nebudu.[10]:
    Někteří chlapi jsou holt všichni stejní

    OdpovědětVymazat
  14. [13]:
    No, to jsem ale pometlo.K (9) se mi připletla odpověď pro Říjnovou.
    Tradice je pro TlusŤjocha, geny pro Říjnovou, omlouvám se

    OdpovědětVymazat
  15. Opravdu jsi mě pobavila, úplně vidím, jak z ofiny vybíráš domácí, pečlivě nakrájené nudle..Já bych to zhodnotila asi obecně, zaplať Pánbůh, že jsme to nějak přežili i když u nás ne všichni...

    OdpovědětVymazat
  16. A co se týče kalíšků, náš tatka to má stejné, pečlivě je umyje, aniž by si všiml jiného ušpiněného nádobí a já je potom zcela nenápadně dám do kontejneru na plasty zcela čisťounké. Inu každý holt to máme nějak...

    OdpovědětVymazat
  17. Ze základní vojenské služby si pamatuji historku, že kuchařům při přenášení vyklouzl z ruky kotel s polévkou a rozlil se po zemi a protože už nebyl čas navařit novou, tak vzali hadru na utírání podlahy a polévku z podlahy vytírali a ždímali nazpět do kotle. Nepodařilo se sice dosáhnout původního objemu, ale i tak byl oběd zachráněn.

    OdpovědětVymazat
  18. [16]:
    Zajímalo by mě, proč to chlapi dělají. Teď tu právě pozoruju Medvěda. Dojídá třetí jogurt, kelímky stojí vedle klávesnice a dneska to vylepšil - na každý jogurt si vzal extra lžičku. Asi ho brzy něčím praštím [17]:
    To by mi asi neprošlo

    OdpovědětVymazat
  19. Super, sdílím tvoje pocity, jen se je v té vánoční sladké nadšenosti neodvažuju ventilovat.
    Zdá se, že vánoční čas spouští u mého manžela už tradičně vlnu ještě silnější protivnosti a nasranosti než jindy - jak těžko se pak vytváří radostná atmosféra pro děti. Je to fuška

    OdpovědětVymazat
  20. To je citanicko! Co je mi ale podozrive - az na tu polievku, ta a u nas nekona uz starocia - , ako keby si trochu videla az k nam! Este aj pocet osob, to je uz jasnovidectvo! Takze pokojneho Silvestra Ti zelam, na relaxaciu pri "Vdove Klikovej". Ten typicky vyraz "Guten Rutsch" si mozem odpustit, ten si uz absolvovala s onou polievkou. (Slovo polievka vzniklo beztak s indogermanskej jazykovej skupiny od slovesa "polievat".)

    OdpovědětVymazat
  21. [18]:
    Já si také na každý kelímek beru novou lžičku, na tom přece ní nic divného...

    OdpovědětVymazat
  22. [19]:
    No právě, všichni jsou tak rozněžnění, že jiný názor je téměř kacířstvím
    Na chlapy všeobecný mumraj působí většinou jako červený hadr na býka.[20]:
    Tvůj jazykový rozbor mi ledacos osvětlil [21]:
    I když si ony 3 kelímky přineseš ke konzumaci najednou?

    OdpovědětVymazat
  23. [22]:
    Jistě, nesa si je ku kompu, mám je aktivované a aktivace se provádí lžičkou, neasi?

    OdpovědětVymazat
  24. [23]:
    Už radši nic neříkám, právě jsem zjistila, že jsi Medvědův klon.

    OdpovědětVymazat
  25. Možná by bylo vhodné příště zvolit jiný způsob dopravy polévky, když se to opakuje každý rok. Třeba si lehnout na zem a polévku s plazením postrkovat před sebou. Tak bys rozhodně nemohla upadnout.

    OdpovědětVymazat
  26. [20]: Kingu, objasnění původu slova "polévka" jednoznačně rozšířilo můj jazykový obzor.

    OdpovědětVymazat
  27. [25]:
    Bohužel jsem neprodělala základní vojenskou službu, při branné výchově (pamatuješ? ) ve škole jsem se ulejvala, tak moje plazení nebude na patřičné úrovni. Jednodušší by bylo, pověřit transportem polévky napříště někoho jiného

    OdpovědětVymazat
  28. Já fakt nemůžu :) Tys měla teda super prosinec

    OdpovědětVymazat
  29. [28]: Nedělám si iluze, u nás doma líp nebude

    OdpovědětVymazat
  30. To bych měla chuť hafánkům huňatým zakroutit krkem:) škoda polívečky! Popisuješ vaše vánoční "souznění" moc pěkně:)

    OdpovědětVymazat
  31. [30]: Když jsem se povalovala na zemi, napadalo mě ledacos.

    OdpovědětVymazat

Jak být za blbku

Léto se mi obzvlášť vydařilo. Opět se potvrdila teorie mojí máti, že jsem naprosto nemožná. K tomuto pozoruhodnému závěru došla máti na zákl...