neděle 24. června 2012

Hubou do zdi

Je mi fakt líto letošních maturantů.


Chudáčci, celé roky do úmoru dřeli a teď padají u maturity jako zralé hrušky. A to prosím někteří téměř překonali hranice nemožného a zvládli i vyjmenovaná slova. Vybraní šampioni na špici pelotonu dokonce ovládají shodu podmětu s přísudkem.
Zdá se někomu, že ironie není na místě?

V tom případě vřele doporučuji k prostudování tento článek. Před čtením je velmi záhodno kopnout do sebe decáčka rumu, protože se jedná o fakt těžký kalibr:

Pokud jste opravdu článeček přelouskali, jistě uznáte, že v dnešní době si dělají nárok na úspěšné složení maturity i jedinci, jejichž IQ je srovnatelné s houpacím koněm. Co je k tomu žene nevím. Je snad ostuda mít JENOM výuční list?

Samozřejmě, na vině je školský systém, který se rozhodl sekat maturanty jako Baťa cvičky. Prostě maturitu musí mít každý, bez ohledu na to, že je poněkud alternativně inteligentní a na střední škole se zbytečně trápí. Přitom by z kluka mohl být velice šikovný zedník, truhlář nebo instalatér. Za tři roky hotovo a hybaj se živit rukama, řemeslo mělo odjakživa zlaté dno.

Státní maturity - ač příšerně drahé a zatím poněkud chaotické - alespoň ukážou, že maturita opravdu znamená, že absolvent něco musí umět. Skončí praxe, kdy učňovské školy maturitu "dávaly" drtivé většině svých žáků (jinak by měl pan ředitel průšvih nahoře....) a ve finále měl v kapse maturitní vysvědčení nejen ten, kdo čte Villona v originále, ale i velemozek, který vyšvihne moudro typu "kobila má malí zup".........Kde zůstala elementární spravedlonost?
Fakt je mi líto letošních maturantů, obzvlášť těch, kteří narazili tvrdě hubou do zdi státních maturit...............

7 komentářů:

  1. No, to, že maturu musí mít každej, není ani tak výsledkem školského systému jako spíš rodičovského systému, při kterém je cokoli míň než matura považováno za bezcenné, bez ohledu na předpoklady, přesně jak píšeš.Ke státním maturám mám několik výhrad, pramenících hlavně z toho, že můj manžel, který maturoval v roce 2000, měl být prvním ročníkem, který by státní maturu skládal. Místo toho je má mladší sestra, která maturovala letos, druhým ročníkem, který je skutečně skládal, a jen v průběhu toho posledního školního roku se pravidla změnila minimálně třikrát, tedy co jsem zaregistrovala. Mohlo to být i více.Na to, jak dlouho se chystaly, a kolik peněz zařvalo, jsou státní maturity tak, jak byly implementovány, podřadný výrobek, a kdyby na téhle úrovni vyráběly slévárny své výrobky, měly by na stole jednu reklamaci na brak za druhou.Dál, jedním z argumentů bylo, že se tvoří státní maturity také proto, aby je mohly vysoké školy použít jako měřítko. Nicméně vysoké školy na to nikdo nepřipravil, proto celkem logicky odmítly brát zřetel na to, zda uchazeč o studium dělal maturu tu nebo onu.Ale ani jeden z těchto faktů nemění nic na tom, že dej médiím komára a ona ti ho nafouknou ne do velikosti Well Blouda, ale až průměrného zeppelinu...

    OdpovědětVymazat
  2. Tak, tak, zlatá slova:))Rodiče, co cpou potomka na střední, i když má sotva na učňák, by měli být povinně fackováni na náměstí....U nás se pořád vymýšlí novinky, přitom by stačilo nakouknout přes hranice a něco obšlehnout....Já jsem maturovala už dost dávno, takže současné experimenty se mne ani vzdáleně nedotkly.Pocházím z kantorské rodiny a moje máti(už je naštěstí v důchodu) je ze současného stavu školství permanentně namrtvici.

    OdpovědětVymazat
  3. Řekla bych, že státní maturita je dvojsečná zbraň. Je sice fakt, že mi nepomůže, pokud kuchař, který právě připravil katastrofální menu, má excelentní maturitu. V tomto smyslu možná centrální systém maturit má cenu a jasně ukáže na školy, kde maturity nemají co dělat. Nicméně celý systém hodnotitelů je postavený na hlavu a omlouvat ho jakkoli, třeba i tím, že se ukáže kvalita škol, které vydávají maturitní vysvědčení jako na běžícím pásu, nemá cenu. Je mi sice líto, že pánové už za ta léta peníze EU vložené do projektu státních maturit někam založili, ale stálo by za to propočítat, jestli škody napáchané na generaci, která jednoho dne bude živit tyhle podnikavé pány, nejsou větší než částka, která by se měla vrátit. Stěžuji si na maturity z přesně opačného důvodu, než míní tento článek. Taková čeština, když se teď odpoutám od té proklaté slohové části, je výsměch tomu, co se člověk na gymnáziu učí, a to ať si dáte nižší nebo vyšší úroveň. Věnovala jsem celé češtině jediný den. Při starém systému maturit bych si něco takového s jistotou nedovolila. Rozhodně to není nic, čím můžeme pozvednout úroveň školského systému.

    OdpovědětVymazat
  4. Myslím, že nejsme v nějakém zásadním sporu. Státní maturita neoddělí "zrno od plev" právě proto, že je vadně nastavená. A opravdu, když pomineme sloh, tak je pořád nastavená na minimální laťku v úrovni vědomostí. Kdysi jsem maturovala na gymplu. Maturitní otázky z ČJ s námi profesorka začala připravovat od října. Vypracování každé otázky znamenalo několik stran A4,literaturu jsme opravdu museli znát a museli jsme mít fakt načteno. O internetu a jeho možnostech jsme si mohli tak leda nechat zdát. O mluvnici ani nemluvím:))Za pár let maturoval brácha na průmyslovce a moje zpracované otázky si vyžádal neb byl lenoch. K úspěšnému složení matury mu pak stačilo přečíst si moje osnovy ke každé otázce.Takže už tenkrát byly celkem propastné rozdíly v úrovni znalostí (všeobecných, ke kterým patří znalost jazyka)mezi středními školami. Zlom a katastrofa přišly se zavedením učňovských oborů s maturitou. Dlouhá léta jsem pracovala na učilišti, které bylo posléze přetransformováno na Integrovanou střední školu. A začala výroba "maturantů"....někteří se fakt sotva podepsali bez hrubky.Dokud stát nepochopí, že sekání středoškolsky vzdělaných lidí za každou cenu je zhůvěřilost, dokud nepřijde návrat k poctivým řemeslům, tak do té doby se nepohneme s kvalitou školství ani o metr....

    OdpovědětVymazat
  5. Já bych nejdřív ráda řekla, že podle mě má vzdělání opravdovou hodnotu! Co jsem se dozvěděla od mých patnácti let doteď (23) jenom díky školám, pro mě hrozně moc znamená. A nemluvím o těch znalostech, které jsem se musela nabiflovat. Mluvím o tom rozhledu a respektu k ostatním lidem, co jsem získala. Je toho víc, ale vy, kdo jste prošli více školami, víte, o čem mluvím ;) A tak si myslím, že i "obyčejnému" řemeslníkovi může taková zkušenost akorát obohatit život! Problém vyvstává, když už se ten řemeslník díky maturitě cítí jako někdo, kdo by měl jenom sedět v kanceláři...Co se maturity v jejím novém podání týče, k tomu mám víceméně stejný postoj jako většina. Je to celé nedomyšlené a ubohé. O ničem nevypovídající. Navíc z vlastního okolí vím, že některé školy opravdu trvají na náročnosti, zatímco jiným jde pouze o úspěšnost svých studentů, a tak jim mnohdy i radí...Co dodat, všechno je o lidech. Všechno. A já věřím, že čím víc času člověk stráví v tom podřízeném vztahu na škole, tím lepším bude.

    OdpovědětVymazat
  6. [5]:
    Rozhodně s tebou souhlasím, že vzdělání nic nenahradí.Můj jemný nesouhlas s tendencí, aby každý zedník měl maturitu, je způsobený osobní zkušeností. V předchozím komentu jsem o tom psala. Učební obory s maturitou znamenaly zkázu a zmar. Výuka teorie (tj."vzdělávání") byla přizpůsobena kvalitě frekventantů. Tedy daleko menší nároky než na "normální" střední škole. Výuka praxe (tj. práce v dílnách a na učňovských pracovištích)byla osekána a děti se ani tam nenaučily skoro nic. Naši maturitní kuchaři - číšníci uměli tak akorát dobře oškrabat brambory a ve znalostech češtiny nepřekročili stín základky.
    Přesně jsi vystihla problém - kdo má maturitu, většinou považuje pod svou úroveň dělat rukama. Takže řemesla spějou do záhuby a to je špatně. Snad tohle všechno odpovědným lidem dojde a ve školství zavládne nějaký řád. Zatím mi to připadá, že od revoluce to jde od zdi ke zdi....Ale těm dětem, které se staly pokusnými králíky, už nikdo ztracené příležitosti a dobré vzdělání nenahradí.
    Jen aby se tvojí poslední věty nechytil nějaký "věčný student", který začíná už pátou vysokou, žádnou zatím nedodělal a ještě pořádně neví, jestli tahle bude ta pravá Mohl by nabýt mylného dojmu, že pokud vydrží studovat do čtyřiceti, bude nejlepší člověk planety

    OdpovědětVymazat
  7. Někdy se opravdu člověk nestačí ani divit...

    OdpovědětVymazat

Jak být za blbku

Léto se mi obzvlášť vydařilo. Opět se potvrdila teorie mojí máti, že jsem naprosto nemožná. K tomuto pozoruhodnému závěru došla máti na zákl...